Nytt kapitel?

I en bok läggs kapitel till kapitel och handligen förs framåt av författarens penna. Som läsare följer man med och upplever spänning, romantik, äventyr och mycket annat. Vi undrar ofta hur det ska gå, vad karaktärerna ska göra, vad de ska välja? Men sällan slår oss väl tanken när vi läser, vad som hänt om personerna agerat annorlunda, om de valt en annan väg än den som författaren presenterar. 

I livet har man ingen författare som puttar en framåt på stigen, ingen överordnad som visar vilken väg man ska välja. Man står där och tvekar och önskar att man kunde få prova alla vägar och sen välja. Som när man zappar mellan tv-kanalerna, då är det inte så att vi behöver bestämma vilket program vi ska se på och sen så är det det programmet hela kvällen, utan vi kan välja att ändra oss, att byta program, att testa något annat. Livets val är på något sätt mer varaktiga, det går inte att bara zappa över om vi ångrar oss. Därför blir också valet viktigare och mer laddat. 

Dock är det härligt när livet bjuder många öppna dörrar, att kunna välja sitt eget program är ett privilegium och det är viktigt att tänka på när vi velar fram och tillbaka utan att kunna bestämma vilken väg vi ska ta. Jag är i det närmaste ett proffs på att vela, kan tro att jag har bestämt mig, säga att jag har bestämt mig och sen får jag panik och byter, för att ibland få panik igen och byta tillbaka.   

När jag läser funderar jag sällan på vad som hänt om personerna valt annorlunda, men i verkliga livet sker det ganska ofta. Gjorde jag rätt? Vad hade hänt om jag gjort annorlunda? Jag lever med övertygelsen om att det är bra att överväga sina val noga, men jag kan bli bättre på att bestämma mig.

Nu står dörrar öppna igen och det är spännande att fundera på vilka jag ska välja att gå in i och vilka jag ska stänga. Som vanligt velar jag, man jag antar att det är en del av valet... Hade jag varit en person i en bok hade det varit författaren som funderade nu, men eftersom jag själv håller i pennan när mitt liv skrivs så är det också jag som överlägger. Men kanske är det bra att jag velar och velar innan jag bestämmer mig, det verkar vara ett vinnande koncept (för mig), för hittills är jag mycket mycket nöjd med de val jag gjort.


            "Man kan inte välja när och hur man ska dö. Det enda man kan bestämma är hur man ska leva" 
                                                                         Joan Baez                                                  



 

 


Kommentarer
Postat av: Sofia S

Du är en klok människa du Frida!

Kul att läsa dina visa funderingar :)

2009-09-30 @ 14:54:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0