Lika, eller?

Alla är överens om att det gör ont att vricka en fot eller skära sig i fingret, men hur ont gör det? Får du mer ont än vad jag får? Eller är det kanske tvärtom? När någon säger att de har ont så funderar man, hmm har jag haft något liknande någon gång, kan jag minnas hur ont det gjorde? Vi försöker sätta oss in i den andre personens lidande. Men så finns det ju något som kallas för smärttröskel, man kan ha hög smärttröskel och man kan ha låg, hur vet man vad man har? Tänk om det är så att det som gör ont på mig knappt känns på dig...
Hur olika upplever vi "samma smärta"? De som tror sig ha en hög smärttröskel kanske har ett knackigt nervsystem där signalerna inte helt och fullt når hjärnan, medan de som har en låg smärtröskel har ett ypperligt fungerande signalsystem i kroppen. Vilket leder till att vissa upplever smärta mycket mer ofta och mycket lättare än andra. Eller får alla precis lika ont? Är det vår förmåga att bita ihop som skiljer sig?


Och är det samma sak med smaker, smakar tomat samma för alla? Eller kan du och jag bita i samma tomat och få olika smakupplevelser? 
Lite spännande är det, för hur ska man kunna jämföra...?




Kommentarer
Postat av: Linda

Bra bloggat Frida! Kul att få tänka till lite! :)



2009-09-14 @ 13:59:14
URL: http://bucketlist.blogg.se/
Postat av: Sandra

Intressant. Samma med färger. När jag ser grönt...är det samma färg som du ser då? Eller ser vi alla olika färger men har samma namn på dem bara? Har jag tänkt på många gånger... Massa Kramar

2009-09-18 @ 09:11:29
URL: http://winkler.blogdog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0